Hoeveel veranderkracht heeft jouw organisatie?

Geschreven door Daan Noordeloos in Cultuur · 18 Nov 4 min

Verandering is een van de weinige constante. Je zou zeggen dat we er dus behoorlijk bedreven in zouden moeten zijn maar uit de praktijk blijkt iedere keer maar weer dat maakt het niet eenvoudig is. Hoe komt het dat sommige organisaties soepel door verandering navigeren, terwijl anderen vastlopen?

Het antwoord ligt voor een groot deel in veranderkracht: De mate waarin je organisatie wil, kan, en mag veranderen.

Om te achterhalen wat de veranderkracht in een organisatie is hebben we de belangrijkste inzichten gecombineerd rondom motivatie (willen), vaardigheden (kunnen) en de omgeving (mogen). Zo kunnen we bepalen in hoeverre jouw organisatie klaar is voor verandering. Of dat de remmende krachten groter zijn dan de drijvende en de veranderkracht te wensen overlaat. Laten we samen eens inzoomen op de drie pijlers en de onderliggende motieven die alles in beweging brengen.

 

1. Willen: de bron van motivatie

Motivatie is wat mensen aanzet tot actie. Het gaat hier om de intrinsieke drijfveren (passie, nieuwsgierigheid) en extrinsieke prikkels (erkenning, beloning). Veranderkracht komt pas echt op gang als mensen willen veranderen, en dat willen heeft te maken met drie cruciale motieven:

Vooruitgangsmotief: Mensen willen groeien en impact maken. Geef hen autonomie en laat zien hoe ze competent kunnen worden in de verandering.

Verbondenheidsmotief: Verandering werkt alleen als er een gevoel van samenhang is. Het gebrek aan verbinding blijkt vaak een remmende factor. Zorg voor sterke onderlinge banden en eerlijke communicatie.

Verklaringsmotief: Mensen willen weten waarom de verandering nodig is. Zonder een helder verhaal verliezen ze vertrouwen. Neem ze mee in het grotere plaatje.

Tip voor leiders: Inspireer je team door communicatie over behaalde successen (show don’t tell) en geef samen betekenis aan de verandering.

 

2. Kunnen: de vaardigheden en capaciteiten

De beste ideeën falen zonder de juiste vaardigheden en middelen. Kunnen verwijst naar de competenties die mensen nodig hebben om succesvol mee te doen. Dit is niet alleen een kwestie van training, maar ook van het creëren van vertrouwen in eigen kunnen.

 Tip voor HR: Zorg voor voldoende tijd en ruimte om medewerkers te trainen en te begeleiden. Hoe beter mensen zijn uitgerust (letterlijk en figuurlijk), hoe sneller ze zich aanpassen.

 

3. Mogen: de omgeving die verandering mogelijk maakt

Zelfs met de juiste motivatie en vaardigheden kan een verandering stranden als de omgeving het niet toestaat. Ondersteuning vanuit leiderschap, toegang tot middelen en een cultuur die verandering faciliteert zijn essentieel.

veranderkracht

Een blik op 2025: zoek inspiratie in (cultuur)verandering

Met 2025 in zicht is het tijd om vooruit te kijken. We weten dat verandering uitdagend kan zijn, maar juist in deze uitdagingen liggen kansen. Door slim in te spelen op veranderkracht kun je je organisatie niet alleen toekomstbestendig maken, maar ook zorgen dat medewerkers floreren.

Vraag jezelf af: Hoe hoog is de veranderkracht binnen jouw organisatie? En wat kun jij doen om die kracht in 2025 te versterken? Wil jij de veranderkracht van jouw organisatie (vrijblijvend én gratis) in kaart brengen? Ga naar: https://veranderkracht.scoreapp.com